Rioned: “Autosnelwegen ga je ook niet verbreden voor vakantieverkeer”

Wat doet een dergelijke titel in de communicatie van de VPB? Eigenlijk alles. Rioned doet deze uitspraak naar aanleiding van de komende extreme regenbuien. Voor vakantieverkeer hoef je de autosnelwegen niet te verbreden. Daar zijn we het mee eens. Maar voor het dagelijks verkeer? Dat is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. En zo is het ook met de regenval. In de toekomst krijgen we te maken met extreme buien. Sinds 1906 is de regenval in Nederland toegenomen met 18 procent! En in de winter en herfst zelfs met 26 procent!

Water op straat is een gevolg en daar zal iedereen tot op zekere hoogte mee moeten leven. Tot op zekere hoogte, want we kunnen naast bovengrondse oplossingen ook een structurele bijdrage leveren. Door bij reconstructies van het riool ook grotere diameters toe te passen. Op die manier spelen we in, op de toekomst.

Volgens stedelijk-waterexpert Frans van de Ven zijn er vier manieren om steden meer klimaatbestendig te maken. Ten eerste door de waterhuishouding te verbeteren, met onder meer grachten en vijvers, bredere rioolbuizen en betere pompen. Lees verder

Lees ook:
Toekomstbewuste renovatie riolering
Hoosbuien op komst (Telegraaf.nl)
Klimaatscenario’s (KNMI.nl)